Case | Werksta

Ökad söktrafik och fler bokningar – Så växer Werksta med Frankly

Werksta är inne i en stark tillväxtfas där digital närvaro och lokal synlighet spelar en viktig nyckelroll. Tillsammans med oss på Frankly har de lyckats växla upp både sin betalda och organiska närvaro i sökresultaten.

Kund

Werksta

Bransch

Fordon

Typ

B2C & B2B

Tjänster

SEM, SEO

Sveriges ledande skadeverkstadskedja

Werksta är Nordens ledande skadeverkstadskedja med över 110 verkstäder i Sverige, Finland och Norge. De har sedan starten 2015 vuxit i snabb takt, och från att vi inledde vårt samarbete 2022 har de expanderat från 17 till 40 verkstäder i Sverige. Ett tydligt kvitto på deras starka erbjudande och vår gemensamma digitala tillväxtresa.

Vi på Frankly Media har fått förtroendet att ansvara för SEO och SEM sedan samarbetets start, med målet att öka den lokala synligheten, driva in fler kunder och stärka Werkstas digitala närvaro i takt med att de fortsätter att expandera. Med en genomtänkt strategi som kombinerar både teknisk och redaktionell sökmotoroptimering och effektiv annonsering på Google har vi skapat ett helhetsgrepp som bidragit till kraftigt ökad trafik, fler konverteringar och en mer kostnadseffektiv annonsering.

%

Fler konverteringar totalt

%

Fler konverteringar från Google Ads

%

Organisk trafik

Nya topplaceringar

“Frankly har hela tiden varit en engagerad och professionell samarbetspartner till oss. De har visat stor förståelse för vår affär och bransch och hjälpt oss nå goda resultat med bättre ranking, ökad trafik och ökad konvertering.”

Ylva Swenzén, Chef marknad och kommunikation

werksta.se

SEO.

Över 50% ökning i organisk trafik för Werksta

Sedan starten av vårt samarbete med Werksta har deras organiska trafik ökat med över 50%. Denna tillväxt är ett direkt resultat av ett målinriktat optimeringsarbete inom både teknisk och redaktionell SEO.

Genom att förbättra sajtens tekniska prestanda och arbeta strategiskt med innehåll och sökord har Werksta kraftigt stärkt sin organiska synlighet i Google.

Organisk tillväxt trots Google Ads

En särskilt anmärkningsvärd aspekt är att denna organiska tillväxt har skett parallellt med en kraftigt ökad budget för Google Ads – något som ofta kan påverka den organiska trafiken negativt på grund av förändrat klickbeteende. I detta fall har dock det organiska arbetet varit så framgångsrikt att den ökade synligheten i det organiska sökresultatet ändå lett till ett högre inflöde av besökare.

Resultatet bekräftar att långsiktigt SEO-arbete, när det genomförs strategiskt och konsekvent, ger mätbara effekter även i konkurrens med betalda kanaler.

SEM.

Geo-styrda annonser ökar konvertering från lokala sökningar

För att maximera klick och konverteringar för Werksta från Google Ads har vi genomfört en omfattande optimering av kampanjstrukturen. Vi har utökat annonskontot från 20 till 30 aktiva kampanjer, vilket har möjliggjort en mer målinriktad och geografiskt anpassad annonsering.

Vår strategi

En del av vår strategi har varit att fokusera på brand protection, där vi har skapat lokala annonser för att skydda varumärket i områden runt respektive verkstad (t.ex. “Werksta Bromma”). Vi har även optimerat annonser för generiska sökord som “bilverkstad” och “skadeverkstad” för att attrahera nya kunder till verkstäderna. För att täcka det växande antalet verkstäder i Werksta-kedjan har vi kontinuerligt lagt till nya kampanjer, sökord och annonser. För att maximera effektiviteten har vi arbetat med budgetoptimering mellan kampanjerna för att fördela budget till de mest lönsamma områdena.

En viktig förändring för att lyckas nå uppsatta mål var att ändra budstrategi för kampanjerna, vilket har lett till en markant ökning av konverteringsgraden. Samarbetet med SEO-teamet har också varit en viktig del av framgången. SEO-förbättringar på landningssidorna har lett till en högre Quality Score för kontot vilket ytterligare har förbättrat resultaten i Google Ads.

Kombinationen av dessa åtgärder har resulterat i en stor ökning av bokningar för Werksta, vilket har resulterat i att kostnaden per konvertering (CPA) har minskat med hela 38%. I takt med att resultaten har förbättrats har vi kunnat skala upp budget för Google Ads med drygt 130% för att driva ännu fler klick och konverteringar.

Frågor till kund

Vad var viktigt för er vid val av byrå?

Det vi främst letade efter var en byrå som vågade utmana oss och inte var för mycket ja-sägare. Vi var väldigt ödmjuka inför att vi inte alltid har rätt svar och ville ha en partner som kompletterade oss. Frankly kändes som att de gick igång på det och delade samma inställning vilket gjorde att det kändes som en bra match.

Hur har samarbetet med Frankly sett ut så här långt?

Tack vare att vi redan från början hade planerat hur processerna skulle se ut gick övergången från vår tidigare byrå till Frankly väldigt sömlöst. På så sätt kunde vi jobba vidare på det som redan rullade och successivt optimera annonseringen. Något vi uppskattar väldigt mycket är att det alltid är liv i Slack-kanalen. Får man en idé är det bara att slänga iväg den utan att behöva vänta på nästa möte. Det gör att saker kan gå från tanke till färdigt resultat otroligt fort.

Vad ser ni som er största utmaning med er annonsering?

Den stora utmaningen är att inte bli bekväma och tänka att saker är ”bra nog”. Med andra ord att lägga resurser på saker som inte levererar resultat eller inte känns relevant för mottagaren. Vi vill hela tiden fortsätta granska kritiskt, testa och optimera allt ifrån content, målgrupper och budskap.

Ett tips till andra företag vid val av digital byrå?

Tänk noga efter vilken roll i samarbetet ni vill ta och vilken roll ni vill att byrån ska ta så att detta är tydligt från början. I övrigt, lita på magkänslan. När man klickar som team går allt smidigare (och ger mindre huvudvärk) så välj en byrå som känns som en förlängning av ert företag och vill jobba på samma sätt som er.

Intresserade? Kontakta oss.

Intresserade? Kontakta oss.