Sociala medier
5 vanliga missar med annonsering i sociala medier
Annonsering via sociala medier så som Facebook, Instagram, Pinterest m.fl är för många en given kanal att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Men det finns flera missar som riskerar att resultera i att du får sämre resultat på dina annonser. Känner du igen dig i några?
Vad är annonsering i Sociala Medier?
I denna text kommer vi primärt att fokusera på annonsering genom Meta:s (Tidigare Facebook) annonsplattform där man kommer åt två av de mest använd sociala medie-plattformarna i världen: Facebok & Instagram.
Den allra vanligaste typen av annons i sociala medier är så kallade “flödes”-annonser. Det är ett inlägg som liknar ett organiskt inlägg men där den är upptaggad med “Sponsrad” och riktar sig (förhoppningsvis) mot en utvald målgrupp. Det finns även andra placeringar än “flödet” där man kan ha sina annonser, så som exempelvis i “Messenger”, i “Stories” m.m. Men vilka är då de vanligaste missarna enligt oss?
1. Missar att använda Facebook Pixel
I vår kunskapsbank hittar ni ett långt inlägg kring vad en facebook pixel är. Men kortfattat kan man förklara det som en bit kod du placerar på din webbplats i syfte att samla in data om dina webbplatsbesökare. Det är kritiskt att ha på plats för att kunna se resultatet av ens annonsering. Oavsett om vill se antal “Köp”, “Leads”, “Sign-ups” så är Facebook Pixeln ett krav för att kunna spåra dessa.
2. Utnyttjar inte styrning/målgrupper
En fördel med marknadsföring “Online” jämfört med “Offline” är att du kan segmentera på ett helt annat sätt. Med styrningar kan du rikta dina så att dina annonser visas till en väldigt snäv målgrupp om du önskar. Du kan även skapa en “Look-a-like”-mågrupp som baseras på en viss datapunkt, exempelvis dina befintliga webbplatsbesökare eller köpare. Genom att utnyttja målgrupper kan du säkerställa att din annons visas för en person som är mest trolig att konvertera.
Exempel på styrningar/målgrupper:
- Look-a-Likes
- Retargeting
- Intresse
- Beteende
3. A/B-testar inte
Eftersom det är möjligt att samla in så mycket data med digital marknadsföring så är det också betydligt enklare med A/B-test jämfört med offline-marknadsföring. Ett A/B-test innebär helt enkelt att du skapar 2 olika annonser. Det kan vara att du byter ut CTA, bilden eller annonscopy och helt enkelt utvärderar vilken som presterar bäst och skala upp den annonsen. Detta kommer resultera i att din kampanj får ett bättre resultat. Tänk dock på att samla in tillräcklig med data för att kunna dra en korrekt slutsats.
4. Fel optimering
Till varje kampanj väljer du ett kampanjmål (optimering). Här är det viktigt att man väljer rätt mål för rätt kampanj för att få så bra resultat som möjligt. En kampanj som är optimerad för trafik kommer att visa annonsen hela tiden och maximera synlighet i syfte att driva billig trafik till sidan.
Det innebär att annonsen exempelvis kommer att synas för “Lasse 54 år” när han sitter på lunchrasten och slösurfar i mobilen.
Men väljer du istället “Konvertering” som kampanjmål så kommer annonsen istället att visas när “Lasse” är mest trolig att konvertera – exempelvis söndag kväll.
5. Strategi saknas
Allt ovan faller egentligen ner till punkt nummer 5. Många där ute saknar en tydlig strategi för ens digital annonsering i sociala medier. Oftast snabbklickar man bara på “Marknadsför nu” och låter Facebook sköta resten. Man analyserar inte den data som kommer in och man A/B-testar inte mellan olika annonser och annonscopy.
I takt med att allt fler har börjat annonsera på Facebook har det resulterat i att konkurrensen är hårdare och för att kunna få lönsam annonsering kräver det att du har en tydlig strategi kring allt du gör.
Eftersom det är möjligt att samla in så mycket data med digital marknadsföring så är det också betydligt enklare med A/B-test jämfört med offline-marknadsföring. Ett A/B-test innebär helt enkelt att du skapar 2 olika annonser. Det kan vara att du byter ut CTA, bilden eller annonscopy och helt enkelt utvärderar vilken som presterar bäst och skala upp den annonsen. Detta kommer resultera i att din kampanj får ett bättre resultat. Tänk dock på att samla in tillräcklig med data för att kunna dra en korrekt slutsats.
Vill ni ha hjälp med er digitala annonsering?
Vi på Frankly Media är experter inom digital marknadsföring. Genom åren har vi hjälpt ett hundratals kunder att identifiera nya kunder genom sociala medier. Känner du igen dig i ovanstående “missar” och vill ha hjälp med er digitala annonsering?
Fyll i formuläret nedan så berättar vi gärna mer!
Du kan även mejla oss på info@franklymedia.nu