KUNSKAPSBANK

Metatitel- och beskrivning – din kompletta guide!

Du kanske någon gång har stött på orden “metatitel” och “metabeskrivning”. Men vad är det egentligen? Hur optimerar man de och vad bör man tänka på? 

Vad är en metatitel- och metabeskrivning?

Ett av de vanligaste problemen som våra kunder har är att de inte har optimerat sin meta data. Men vad är meta data egentlingen? Metadata innebär information om informationen, dvs du berättar vad din sida kommer att berätta om. Den metadata du väljer att ange kommer i sin tur att visas upp i sökmotorer som exempelvis Google, men även när länken delas i sociala medier.

 

När man snackar om meta inom SEO är det främst två punkter man menar då. Du har metatitel, som är namnet på sidan, och sedan har du metabeskrivning, som beskriver vad sidan handlar om. Genom att optimera denna data själv så gör du det enklare för Google att förstå vad din sida handlar om som i sin tur kommer göra det lättare för läsaren att få en förståelse redan i sökresultatet. Har du inte angett metatitel och beskrivning kommer Google i regel att ta hemsidans namn samt första textsnutten som finns på hemsidan.

Här har Google tagit vår hemsidas namn “Frankly Media” och sedan är första texten på sidan nedanstående. För en besökare som får upp detta i sökresultatet har svårt att förstå exakt vad Frankly Media gör. Vi är ärliga och konkreta, men om vaddå? 

Nu har vi istället optimerat både titel och beskrivning. Här får man tydlig bild att vi är en digitalbyrå i Stockholm & Göteborg och vad för typ av tjänster vi erbjuder. 

Vilken hade du klickat på? 

Varför är metatitel- och beskrivning viktigt?

Förr i tiden var metan en viktig rankningsfaktor för att kunna ranka. Du fyllde din meta med de sökord du ville ranka på och sedan lutade du dig tillbaka och såg din sida klättra i SERP:en. Vi som arbetar med SEO idag vet att det inte är lika lätt nuförtiden och även fast metatitlar och beskrivningar enligt Google inte är en rankningsfaktor idag så finns det goda anledningar att ändå optimera dessa. Blir det snurrigt? Häng med så förklarar vi.

Boosta CTR med attraktiv meta

Målet med SEO är givetvis att nå den åtråvärda förstaplatsen i Googles sökresultat. Men i de fall där du har cementerat några positioner längre ner så kan metan fungera som en hjälpande hand i att driva trafik ändå. Genom att skriva en attraktiv metadata så kan du sno klick från resultaten ovanför genom att sticka ut. Det kommer i sin tur resultera i högre CTR (Click-Through-Rate) och det talar för god användarupplevelse – vilket i sin tur är en rankningsfaktor enligt Google.

4 tips till en lyckad metatitel- och beskrivning

1. Tydligt budskap

När du skriver en metatitel så gäller det att fånga läsarens intresse och få dem att inse vad sidan kommer att handla om. Lista era USP:ar (Unique Selling Points) som ni tror att kunden kan efterfråga. I beskrivningen kan ni sedan komplettera med ytterligare information och USP:ar.

 

Metatitel: Skjortor online | Fri frakt & retur | FranklyButiken

 

Vi presenterar vårt erbjudande – skjortor online. Vi listar en tydlig USP vi har – dvs fri frakt. Sedan presenterar vi vem som är avsändaren – FranklyButiken.

 

Metabeskrivning: Hos FranklyButiken hittar ni ett brett utbud av skjortor. Välj bland jeansskjorta, flanellskjorta eller mönstrade skjortor. Köp 3 betala för 2 – Alltid fri frakt och fria returer.

 

Vi utvecklar vårt erbjudande ytterligare. Vi förklarar redan i sökresultatet vad för typ av skjortor vi erbjuder och vi presenterar ytterligare USP:ar.

2. Längden spelar roll

Det är viktigt att tänka på att du har ett begränsad utrymme att få ut ditt budskap du önskar. Säkerställ därför att du håller dig inom riktlinjerna så att Google inte klipper av din titel. För en titel rekommenderas det att inte överstiga 60 tecken. När det kommer till beskrivning så rekommenderas att hålla sig till max 160 tecken. 

 

Metatitel: Max 60 tecken
Metabeskrivningar: Max 160 tecken

3. Använd dina sökord

 

Första steget i din sökmotorsoptimering är att identifiera dina sökord genom att göra en sökordsanalys. Därför bör du även innefatta dina sökord i din meta för att göra det tydligare för besökaren

 

Det kan även vara klokt att lista eventuella USP:ar som ni har. Är ni en webbshop som säljer schampo och erbjuder fri frakt kan det vara klokt att ha en titel där ni förmedlar dessa.

4. Unika metatitlar- och beskrivningar 

 Oavsett vad för innehåll man skriver till sin hemsida så bör man alltid säkerställa att de man skriver är unikt innehåll. Genom att använda samma innehåll på flera sidor så riskerar man att bli flaggad av Google för “Duplicated content” vilket i sig är en negativ rankningsfaktor.

 
Använder du dig av ett plugin likt Yoast SEO så kan du enkelt redigera dina metatitlar- och beskrivningar. Dessutom kan du sätta upp regler för exempelvis produkter och artiklar så att de automatiskt genereras unika titlar och beskrivningar. 

Avslutningsvis

Arbetet med metatitlar- och beskrivningar. är endast en liten del av arbetet med SEO.  Känner ni er redo att påbörja er SEO-resa men vet inte vart ni ska starta? Låt oss som SEO-byrå i Stockholm & Göteborg hjälpa ert företag idag med sökmotoroptimering för att nå potentiella kunder!