SEO

Så arbetar du med SEO på TikTok

I den evigt förändrade världen inom sociala medier har TikTok blivit en viktig plattform för både influencers och företag att connecta med sin målgrupp. Med sina korta videos och snabbt växande följarskara är TikTok en utmärkt kanal för att nå den breda massan. För att lyckas på TikTok är det en god idé att inkludera SEO i din strategi. Nedan hittar du 4 SEO-principer som kommer öka både ditt engagemang och synlighet i flödet.

Innehållsförteckning

1. Inled med sökordsanalys

2. Kom ihåg att optimera din profil

3. Skapa engagerade titlar och beskrivningar

4. Skapa en strategi för hashtags

1. Inled med sökordsanalys

Precis som du skulle ha gjort med traditionell SEO, så bör du inleda med att utföra en grundlig sökordsanalys. Identifiera populära och relevanta sökord och meningar som passar för ditt content. Använd dig av TikToks egna sökruta och utforska trendande hashtags för att få reda på ämnen och sökord som är populära för tillfället. Andra verktyg som TikTok Analytics kan också hjälpa dig att samla värdefulla insikter i din sökordsanalys

2. Kom ihåg att optimera din profil

Din TikTok-profil är ditt digitala skyltfönster. Säkerställ att ditt användarnamn och biografi innehåller relevanta sökord, då detta ger andra användare en tydlig bild av ditt content samt hjälper dig att förbättra din synlighet på dina valda sökord. Utöver detta bör du också använda en iögonfallande profilbild för att göra din profil mer tilltalande.

3. Skriv engagerade titlar och beskrivningar

En framgångsfaktor på TikTok är att använda engagerande titlar på dina videos. Inkludera sökord som naturligt faller in i din beskrivning. Dessa beskrivningar bör dessutom innehålla en kontext och uppmana de som tittar att engagera sig i ditt innehåll. Glöm inte bort att TikToks algoritm gynnar videos som engagerar användare, och får dem att titta längre, så lockande titlar kommer göra en stor skillnad för din synlighet.

Annonsera på LinkedIn

4. Skapa en strategi för hashtags

TikTok förlitar sig mycket på hashtags för att kategorisera och lyfta fram olika typer av innehåll. Se till att du använder trendande och relevanta hashtags i dina videor. Var dock noga med att inte överdriva, det räcker gott och väl med 3-5 hashtags för att maximera synlighet utan att spamma. Håll även gärna koll på trender och virala utmaningar, och använd det i ditt eget innehåll på ett sätt som är relevant för din nisch.

Behöver ni hjälp?

Behöver ni hjälp med att komma igång med SEO på TikTok eller att förbättra er digitala synlighet? Vi hjälper er med allt inom digital marknadsföring. Läs mer om våra digitala tjänster inom SEO, SEM & SOME eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.