Facebook & Instagram Ads

Nyfiken på att börja annonsera på Facebook och Instagram, aka Meta? Annonsplattformarna är två av de mest populära idag och nästan ett måste för att få sitt varumärke att synas. På Frankly Media har vi specialister med erfarenhet av att annonsera på både Facebook och Instagram. Nedan kan ni läsa mer om plattformarna och hur vi kan hjälpa er ta ert företag till nästa nivå!

Varför ska man annonsera på Facebook och Instagram?

Facebook och Instagram har en enorm användarbas, med över 3 miljarder aktiva användare varje månad. Detta ger er som företag en stor och varierad publik att nå ut till, oavsett bransch eller målgrupp. Plattformarna erbjuder även avancerade målgruppsstyrningar som gör det möjligt att nå ut till en specifik målgrupp baserat på faktorer som geografi, ålder, kön, intressen, beteenden och mer. Detta kan hjälpa till att effektivt nå ut till potentiella kunder som är mest benägna att interagera med annonserna och köpa de produkter eller tjänster som ni har att erbjuda.

Förutom målgruppsinriktningar så finns det även en mängd olika annonseringsformat, till exempel bild-, video- och karusellannonser som kan anpassas utifrån mål och målgrupp. Detta ger en större flexibilitet att välja rätt annonsformat för att nå ut till er målgrupp på ett mer effektivt sätt. Genom Facebook och Instagram går det även att möjliggöra interaktion med potentiella kunder, vilken kan hjälpa till att skapa engagemang och öka konverteringsfrekvensen. Detta kan bidra till att bygga lojalitet med era kunder samt även stärka ert varumärke.

Social Search

Vad kostar det att annonsera på Facebook och Instagram?

Kostnaden för att annonsera på Facebook och Instagram varierar beroende på flera faktorer, till exempel annonsformatet, målgruppen, geografisk plats och konkurrensen på marknaden. Desto fler företag som annonserar inom samma bransch, desto högre blir kostnaden för att annonsera. Hur specifik målgruppen är spelar också roll, desto snävare målgruppen blir så går oftast kostnaden per klick eller tusen visningar upp.

Facebook och Instagram Ads erbjuder två huvudsakliga prissättningsmodeller:

  • Kostnad per klick (CPC): I denna modell betalar annonsören bara när någon klickar på annonsen.
  • Kostnad per tusen visningar (CPM): I denna modell betalar annonsören för varje tusen visningar av annonsen.

Som kund har du alltid möjlighet att ställa in en budget för annonskampanjen, vilket innebär att det är möjligt att sätta en övre gräns för hur mycket ni är villiga att betala för annonserna.

Vi är experter på social.

Meta Ads (Facebook)

Största fördelen med Facebook är möjligheten att nå en stor målgrupp med en mindre budget. Eftersom den har så pass många användare är det lätt att hitta olika målgrupper med hjälp av demografi och geografi.

Meta Ads (Instagram)

Likt Facebook har Instagram många användare vilket gör det möjligt att nå ut brett. Eftersom det är ett visuellt media så är det en fördel att ha kreativa annonser.

LinkedIn

LinkedIn är den lättaste plattformen för att försöka nå ut B2B – eftersom du kan söka efter specifika jobbtitlar och företag. Detta gör den perfekt för att nå snäva målgrupper eller specifika personer.

Pinterest

Pinterest är perfekt att använda om man vill jobba väldigt visuellt. Den har också många användare som är aktiva samt väldigt kostnadseffektivt jämfört med andra populära.

TikTok

TikTok är en av de få kanaler där man har en väldigt lång aktivitet – i snitt använder man appen över 60 minuter. Man använder även appen som en first screen vilket gör att användarna oftast har full uppmärksamhet till det som visas.

YouTube

Är ni intresserade av att börja annonsera på YouTube men är osäkra på hur ni ska börja? Vi på Frankly Media hjälper er gärna.

Intresserade? Kontakta oss.

Intresserade? Kontakta oss.

Att tänka på med Facebook & Instagram annonsering

Ökad konkurrens

Eftersom så många annonsörer använder Facebook och Instagram kan det vara svårt att sticka ut från mängden och få uppmärksamhet från din målgrupp.

Kostnad

Kostnaden för annonsering på Facebook och Instagram kan vara hög beroende på din bransch och målgrupp. Annonsörer måste vara beredda på att investera en hel del pengar för att uppnå resultat.

Användarvanor

Användarvanorna på Facebook och Instagram kan skilja sig åt, vilket innebär att vissa målgrupper kan vara mer benägna att interagera med annonser på ena plattformen än den andra.

Webbyrå Stockholm

Trots dessa nackdelar är Facebook och Instagram Ads fortfarande mycket potentiella annonsplattformar för många företag. Genom att välja rätt målgrupp, anpassa annonsformatet och investera i marknadsföring kan ert företag dra nytta av de stora möjligheter som dessa plattformar erbjuder för att öka varumärkesmedvetenhet, öka försäljningen och öka engagemanget med era kunder.

Lyckade Meta-case

MELIMELI

Träffsäker annonsering gav MELIMELI en ROAS på över 900%

Villa Dagmar

Så hjälpte vi Hotel Villa Dagmar att nå nya marknader i Europa!

Vi berättar gärna mer!

Vi berättar gärna mer!

toggle icon