​Google Shopping

Nya funktioner för Google Shopping 2022

Läs om Googles nya funktioner för shoppingkampanjer och hur du nyttjar de på rätt sätt under säsongens viktigaste period, black week och julhandeln.

Lyckas med annonsering av Google Shopping i höst och vinter

Googles nya funktioner för shoppingkampanjer

Google kom i slutet av augusti ut med nya funktioner till shopping, vilket innebär att marknadsförare kan addera ytterligare information och attribut till deras shoppingkampanjer. Detta lanseras i god tid till den säsong som färgas av en hel del shopping, nämligen black week och julhandeln.

De nya funktionerna som har lanserats är:
  • Konverteringsvärdesregler för butiksförsäljning och butiksbesök
  • Produktspecifika insikter
  • Anteckningar för frakt och returer
  • Deals Content API

Nya konverteringsvärdesregler

Konverteringsvärdesregler för butiksförsäljning och butiksbesök. Annonsörer kan nu ställa in butiksbesök eller försäljningsstandardvärden på kampanjnivå. Google säger att sökningar efter “store open” har ökat med över 400% på årsbasis, så annonsörer bör optimera sina shoppingupplevelser i fysisk butik såväl som online.

För att göra det enklare för kunder att hitta din butik föreslår Google att du håller din Google-företagsprofil (Google Business Profile) uppdaterad med din butiksadress samt dess öppettider. Öka sedan din butikstrafik genom att marknadsföra din plats för kunder i området med hjälp av Performance Max-kampanjer för butiksmål – som erbjudanden i butik eller specialerbjudanden. Smart Bidding kan användas för att sätta upp mål för besök och/eller försäljning.

Produktspecifika insikter

Produktspecifika insikter är tillgängliga på kontonivå och hjälper annonsörer att upptäcka underpresterande erbjudanden, identifiera produkter med saknade flödesattribut och jämföra budgivning med dina bästa konkurrenter.

Produktspecifika insikter fungerar på shopping– och Performance Max-kampanjer och är avsedda att utnyttja annonsresultatdata för att optimera produkter och ge insyn i vilka åtgärder som ska vidtas för att åtgärda problem.

Deals Content API

Google säger att 55% av de tillfrågade kunderna planerade att vänta med att köpa varor tills de var till rea. Deals Content API är avsett att göra uppladdning och hantering av affärer enklare i skala. Säljare och annonsörer kan nu lägga till sina försäljningar och kampanjer i sina listor via Content API, vilket gör det ännu enklare för handlare att ladda upp och hantera sina erbjudanden i stor skala. Deals Content API har redan lanserats utan att Google officiellt meddelat det.

Information gällande leveranstid och returer

Säljare kommer nu att kunna lista det förväntade leveransdatumet (dynamiskt) (“Leverans senast XX/YY”) och gratis returer direkt på sina annonser. Enligt Google så är 3 av 10 konsumenter oroliga över om produkter finns i lager eller ej när de ska handla. Att lägga till beräknade leveranstider kan lindra dessa problem och hjälpa kunder att konvertera mer. Annonsörer kan även enkelt lägga till sina returpolicyer så att de syns i annonsen.

De bästa metoderna för shoppingkampanjer enligt Google

Google har beskrivit några av de bästa metoderna för att hjälpa annonsörer och handlare att göra sig redo för julhandeln. För att få ut så mycket som möjligt av dina shopping– eller Performance Max-kampanjer föreslår Google att du ska:

  • Maximera din räckvidd genom att visa dina annonser för kunder som söker efter termer relaterade till dina sökord med bred matchning och Smart Bidding.
  • Använd responsiva sökannonser för att skräddarsy ditt budskap baserat på kundernas söktermer.
  • Utnyttja kraften i ditt Google Merchant Center-produktflöde med YouTube-videokampanjer och Discovery-annonser, som presenterar nya köpbara möjligheter för ditt varumärke i stunder av inspiration och upptäckt.
  • Marknadsför din app för kunder i Googles största plattformar som Sök, Google Play, YouTube och mer med appkampanjer och ge användarna en sömlös köpupplevelse från webben till app genom att skapa djuplänkar (deep links).

För att läsa mer om de nya funktionerna för shopping samt fler metoder från Google så kan du läsa deras inlägg här. Och för dig som läsare som inte innehar någon tidigare kunskap rekommenderar vi gärna dig att läsa vårt tidigare inlägg om Google Shopping.

Vi på Frankly Media föreslår att man redan nu börjar lägga till och anpassa sig efter Googles förslag så att allt är på plats när Black Week och julhandeln är här. Med en skakig ekonomi så kommer ens julklappsköp att planeras ännu mer än tidigare år och då kommer exempelvis leveranstiderna och lagersaldot att vara en viktig faktor för kunderna när de bestämmer vem de ska handla av.

Vill du ta din digitala marknadsföring till en ny nivå?

Hos Frankly Media jobbar SEO, SEM & SoMe-specialister som alla är experter på deras olika arbetsområden. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer om hur vi kan öka er digitala närvaro. Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu.