KUNDCASE – Black Week

Så arbetade vi med Black Week

Då var det dags att summera årets höjdpunkt för många e-handlare runt om i Sverige, och världen. Det som först började med endast en dag, Black Friday, har nu utvecklats till att bli Black Week och sedan även inkludera Cyber Monday.

 

Vi såg även vissa annonsörer börja redan helgen inför – det dröjer nog inte länge innan vi ser Black Month. Men vad drar vi på Frankly Media för slutsats av veckan? 

Let’s be frank – Black Week 2021

Sessioner

%

Intäkt

%

Nya användare

Våra största kunder

Vi har djupdykt ner i Black Week-siffrorna för några av våra största kunder och jämfört med fjolårets Black Week.

Black Friday fortfarande största dagen då flest köp sker

Överraskande? Knappast. Lite besviken? Oh, well. Till skillnad mot vad många andra verkar hävda kan vi inte annat än stå fast vid att Black Friday fortsätter ligga i topp. Precis som i fjol är det fredagen som levererar bäst sett till omsättning och antalet köp, men nog finns det tecken som tyder på att en förändringar inte ligger långt bort. Jämfört med 2020 kan vi nämligen se att försäljningen bara ökade minimalt under själva Black Friday, medan resterande dagar under Black Week ökade betydligt mer. 

%

Antalet sessioner 2021 vs 2020

%

Köp 2021 vs 2020

Money talks – annonskostnader 2020 vs. 2021

Att konkurrensen online blir allt tuffare råder det ingen tvekan om, något vi även kunde konstatera under årets Black Friday. För en specifik kanal kunde vi till exempel se att CPC ökade utan att konverteringsgraden följde med, vilket krävde snabb action och omfördelning av budget till andra betalda kanaler där vi såg betydligt bättre resultat.

 

Så vad drar vi för lärdom av detta? Det låter kanske något oväntat, men nyckeln till en lyckad strategi ligger i att vara öppen för förändring. I fallet ovan hade vi utarbetat en tydlig strategi för Black Week men där siffrorna talade sitt tydliga språk och vi fick agera snabbt för att vända trenden. Men se till att ha lite is i magen – dra inte för snabba slutsatser utan ge annonserna en ärlig chans att optimeras!

%

CPC vs 2020

%

CPC vs Okt 2021

Söndag – dagen med mest flest besökare

Söndagen, som är en erkänt bra e-handelsdag, var den dagen som drev mest trafik till våra kunders hemsidor. Sammanlagt ser vi en 15% ökning i trafik jämfört med under Black Friday. Försäljningen då? För våra 3 kunder var söndagen den bästa dagen tätt följt av torsdagen, om kikar på resterande dagar efter Black Friday.

Konverteringsgrad dag för dag

Måndag: 2.72%
Tisdag: 2.01%
Onsdag: 3.64%
Torsdag: 3.65%
Fredag: 6.19%
Lördag: 3.69%
Söndag: 5.22%
Måndag: 3.87%

Looking forward – framtidens Black Friday

Det råder ingen tvekan om att vi står inför en förändring och det gäller att vara väl förberedd. Två viktiga lärdomar vi tar med oss in i 2022:

1. Börja i tid

Förberedelserna ska börja tidigt på året med en tydlig målsättning som går att summera ganska enkelt – data, data och återigen data. Kavla upp ärmarna och göra grovjobbet. Det låter kanske jobbigt och nog är det en utmaning, men vi lovar att det kommer löna sig i slutändan! 

 

Detta för oss in på frågan om timing – är det dags att ta ett steg tillbaka, se sig om och vara lite kreativ? Vi ser redan nu aktörer som väljer att ta avstånd från Black Friday. Ett närmast politiskt ställningstagande för att gynna icke-monetära värden som lojalitet och trovärdighet hos relevanta målgrupper. 

 

För andra kan det vara så enkelt som att utforska nya perioder på året som kan ge samma möjligheter utan den tuffa konkurrensen. Att hitta sin egen röst, rytm och plats som en aktör på den globala marknaden. Kanske blir det just din verksamhet som lyckas knäcka koden?

2. Lär känna din målgrupp

Den skeptiska konsumenten har gjort entré. Det är inte längre en fråga om att skrika högst och erbjuda mest. För att nå genom bruset gäller det att tänka smart och skapa personlig kontakt med såväl existerande som potentiella målgrupper. Glöm all typ av kommunikation som inte tjänar ett syfte – framtidens konsumenter kräver mer.

 

Det låter kanske klyschigt men att konsumenten är kung har nog aldrig varit mer sant och det är upp till dig att bevisa ditt värde. Det gäller att förmedla rätt produkt, med rätt erbjudande, vid rätt tidpunkt. Och ekvationen är enkel – trygghet och transparent i utbyte mot lojalitet. Det kan väl inte vara så svårt, eller?

3. Rusta för (pris)krig

Att få värde för pengarna handlar inte längre om att bara snubbla över ett bra erbjudande. Är det så att intensiva kampanjperioder kan komma att påverka prissättningen under resterande delar av året för att kunna förmedla attraktiva erbjudanden till konsumenter vid speciellt utvalda tillfällen? Samtidigt är pris en känsliga fråga som kan få även lojala kunder att se sig för efter andra alternativ, och det vill vi ju inte.

 

Det ska kännas exklusivt att handla, där många aktörer hoppas kunna rida på vågen av trade up-effekten när konsumenter väljer att unna sig en något dyrare produkt än det var tänkt. “Färre men värre” är den nya melodin, där impulsköp snart är ett minne blott. 

Är ni redo för 2022?

Året går mot sitt slut och redan nu har vi suttit ner med våra kunder och diskuterat strategier och upplägg inför 2022. På Frankly Media är vi experter inom SEO, Paid Marketing, Digital strategi och Webbutveckling. Kontakta oss så utför vi en audit av er hemsida och kommer med konkreta förslag på vad som kan förbättras!