Kom igång med Pinterest annonsering
Pinterest är idag en av de allra mest snabbt växande plattformarna och har hundratals miljoner aktiva användare varje dag. Det är en visuell plattform där användare delar och sparar både bilder och videos. Om ert företag erbjuder visuellt tilltalande produkter eller tjänster är Pinterest absolut en plattform för er. Vi har hjälpt ett flertal av våra kunder att komma igång med sin Pinterest annonsering och även hjälpt till med strategier för deras organiska närvaro på plattformen.
Med oss som er digitala partner inom Pinterest ads kan ni vara trygga i att vi tar fram en lösning som är rätt för just ert företag.

Fördelar med att annonsera på Pinterest
Stor användarbas
Pinterest har en stor användarbas med över 400 miljoner aktiva användare runt om i världen varje månad. Detta gör Pinterest till en utmärkt plattform för att nå ut till många och engagerade personer.
Riktad annonsering
Pinterest tillåter er verksamhet att rikta era annonser mot specifika målgrupper baserat på faktorer som demografi, intressen, beteenden och sökord. Detta hjälper er att lättare nå personer som är intresserade av ert varumärke och erbjudande.
Engagerade användare
Personer som använder Pinterest använder ofta appen för att aktivt söka efter idéer eller inspiration, vilket innebär att de ofta är mer villiga att köpa om de hittar rätt produkt. Med det kan Pinterest vara en väldigt effektiv plattform för att öka försäljning.
Kostnadseffektivt
Jämfört med många andra plattformar kan annonsering på Pinterest vara väldigt kostnadseffektivt. Som företag kan ni själva bestämma budget och betala endast för klick eller exponeringar.
Vi är experter på social.
Meta Ads (Facebook)
Största fördelen med Facebook är möjligheten att nå en stor målgrupp med en mindre budget. Eftersom den har så pass många användare är det lätt att hitta olika målgrupper med hjälp av demografi och geografi.
Meta Ads (Instagram)
Likt Facebook har Instagram många användare vilket gör det möjligt att nå ut brett. Eftersom det är ett visuellt media så är det en fördel att ha kreativa annonser.
LinkedIn är den lättaste plattformen för att försöka nå ut B2B – eftersom du kan söka efter specifika jobbtitlar och företag. Detta gör den perfekt för att nå snäva målgrupper eller specifika personer.
Pinterest är perfekt att använda om man vill jobba väldigt visuellt. Den har också många användare som är aktiva samt väldigt kostnadseffektivt jämfört med andra populära.
TikTok
TikTok är en av de få kanaler där man har en väldigt lång aktivitet – i snitt använder man appen över 60 minuter. Man använder även appen som en first screen vilket gör att användarna oftast har full uppmärksamhet till det som visas.
YouTube
Är ni intresserade av att börja annonsera på YouTube men är osäkra på hur ni ska börja? Vi på Frankly Media hjälper er gärna.
Lyckade case
Så jobbar vi med Pinterest Ads
1. Analys
Vårt första steg blir att göra en konkurrent och målgruppsanalys för att lägga en grund inför kommande strategi. I och med att Pinterest är en plattform där användare söker aktivt efter produkter och tjänster utför vi även en sökordsanalys. Om ni redan har testat att annonsera på Pinterest innan gör vi även grundlig analys av era tidigare kampanjer och uppsättningen av kontot.
2. Strategi
Utifrån våra analyser och med er digitala målsättning i åtanke sätter vi sedan en strategi. Vi arbetar där utifrån dessa 5 frågar – Varför, vem, var, vad och när? Detta för att tydliggöra syfte, målgrupp, placeringar, innehåll och perioder.
3. Uppsättning
I steg 3 ser vi till att sätta upp ett annonskonto kopplat till er företagsprofil på Pinterest. Därefter sätter vi upp konverteringsspårning och kampanjstruktur utifrån den framtagna strategin. I detta steg sätter vi även upp annonsgrupper och annonser.
4. Optimering
Vi arbetar löpande med optimering av aktiva kampanjer där vi säkerställer att vi tillämpar resultatdrivna optimeringar mot bestämda målsättningar.
5. Rapportering
Vi erbjuder löpande uppdateringar över hur er annonsering levererar mot er digitala målsättning. Varje månad sammanställer vi även en rapport som vi presenterar för er genom ett längre fysiskt eller digitalt möte där vi går in mer djupgående på hur föregående månad sett ut sett till utvalda nyckeltal.

Vanliga frågor om Pinterest Ads
Hur effektivt är det att annonsera på Pinterest?
I snitt ligger en konverteringsgrad på Pinterest mellan 1.5% till 8.5%. Detta kan kännas lite väl brett men konverteringsgraden för just ert företag beror på en rad olika faktorer. Som storlek på målgrupp, kostnaden på era produkter eller tjänster, och ert innehåll.
Vad kostar det att annonsera på Pinterest?
Jämfört med många andra annonsplattformar är Pinterest en väldigt kostnadseffektiv plattform oavsett målsättning. För att boosta trafik till er hemsida kan ni räkna med att betala mellan 1-5 kr per klick, och för varumärkeskännedom betalar ni mellan 15-50 kr per 1000 exponeringar.
Hur lång tid tar det innan man ser resultat?
Hur lång tid det tar innan ni kan se resultat av er annonsering på Pinterest beror på en rad olika faktorer, men räkna med att det krävs minst 2 veckor innan systemet börjar placera era annonser helt rätt mot er målgrupp.
Vilket annonsformat funkar bäst på Pinterest?
Standard pins. Att arbeta organiskt på Pinterest kommer att gynna er annonsering, och det annonsformat som gör sig allra bäst på plattformen är sponsra just standard pins. Över 80% av Pinterest användare gör ett köp baserat på företags egna pins och att sponsra dessa ger er möjlighet att nå ut bredare.